In mooie woorden en gelikte plaatjes krijg je online snelle oplossingen voor je problemen voorgespiegeld. “Wij verzorgen uw urgentie aanvraag”, “wij garanderen dat wij uw schulden oplossen”, “wij voeren uw moeilijke gesprekken” en meer van dergelijke leuzen. Na een vrijblijvend gesprek is het oppassen geblazen, daarna ga je betalen voor deze dienstverlening. Op zich is dat niet erg, want deze bedrijven kunnen heel goed zijn en het geld waard. Maar wij merken de afgelopen jaren  dat er ook redelijk wat ‘kaf onder het koren’ is.

Zit je in de ellende, dan zie je soms geen begin en geen einde. We kunnen ons voorstellen dat je het dan erg moeilijk vindt om de juiste hulp te zoeken. Juist dan. En dat je op dat moment een positief verhaal wilt horen. Ga je met een commerciële hulpverlener in zee, kijk dan goed wat je krijgt voor je geld. Let dan op of het bedrijf aangesloten is bij een branchevereniging zoals het NBBI. Kijk op hun website of tarieven vooraf bekend zijn.

Het werkt nog steeds het snelst om zelf het gesprek aan te gaan. Als je met spoed een woning zoekt is dat met de woningcorporatie. Is urgentie aanvragen noodzakelijk, dan wordt je daar het beste ingelicht over de stappen die je moet ondernemen. Als je schulden hebt praat je met je schuldeisers, te beginnen bij de grootste. Ook vaak een corporatie. Wij kunnen je helpen of naar betrouwbare hulpverleners verwijzen.

Zo lang je blijft betalen blijven commerciële dienstverleners voor je aan de gang. Een duw in de goede richting is prima. Maar tref je de verkeerde, dan kost het je tijd en geld. Het komt nog te vaak voor, dat de kosten en adviezen wazig zijn. Dan lijkt het erop, dat deze bedrijven verdienen aan de ellende van een ander.

Mieke van der Steen