Vryleve heeft het jaar 2016 kunnen afsluiten zonder woningontruiming. Dit mooie resultaat is tot stand gekomen door een strakke procedure te volgen. De samenwerking met derden, zoals deurwaarder en sociale hulpverlening, was hierbij zeker van belang.

Strakke procedure

"We zitten er dicht op", zegt een medewerker van de financiele administratie, "in teamverband bekijken we wie we persoonlijk gaan benaderen". Huurders ontvangen van Vryleve twee keer in een maand bericht als betaling uitblijft. Zij kunnen een regeling voor afbetaling treffen. Verder wijst Vryleve huurders op mogelijkheden zoals schuldhulpverlening. Is er geen reactie, dan vraagt Vryleve persoonlijk aan huis na wat er aan de hand is. Komen huurders er zelf niet meer uit, dan schakelt Vryleve een budgetcoach in. Deze lijn werpt niet alleen voor Vryleve, maar ook voor huurders goede vruchten af.

Goede samenwerking met derden

Is een afdoende betaling niet mogelijk dan komt een achterstand in handen van de deurwaarder. Deze sommeert de huurder tot betaling. Blijft betaling nog steeds uit dan volgen gerechtelijke stappen. Vryleve heeft in 2016 wel huurzaken bij de kantonrechter in behandeling gehad. Deze hebben gelukkig uiteindelijk niet tot uitzetting hoeven leiden. Er werden steeds betaaloplossingen gevonden.

Ontruiming blijft laatste middel

Geen enkele woningcorporatie vindt het prettig een huurder uit te zetten. In de meeste gevallen gebeurt dit door een achterstand in betaling. Deze kan snel oplopen. Twee keer een huur niet betalen betekent al 1000 euro achterstand. Onze ervaring is dat achterstand ontstaat na een vervelende gebeurtenis met inkomensdaling als gevolg. Hoe eerder een huurder aan de bel trekt, des te eerder we hem of haar kunnen helpen om de achterstand weg te werken en woningontruiming te voorkomen. Want een woning ontruiming blijft het laatste middel waar Vryleve naar grijpt om betaling af te dwingen.