Half maart 2020 veranderde onze manier van werken volledig. Bijna alle medewerkers van Vryleve werkten op slag vanaf 16 maart vanuit huis. Alleen de hoogstnoodzakelijke reparaties werden nog uitgevoerd. De balie werd gesloten. Nieuwe opleveringen in Herwen gebeurden op afstand. Overleg en persoonlijke gesprekken vonden niet meer op kantoor plaats maar telefonisch, soms via videobellen. Het was even wennen, maar lukte na korte tijd aardig goed.

We hadden in die periode het gevoel de huurders en woningzoekenden weinig service te kunnen bieden. En vonden manieren om toch woningopnamen, reparaties en verhuringen te blijven doen en gesprekken te voeren binnen de gestelde RIVM maatregelen. Bijvoorbeeld met filmpjes en infographics en ook telefonisch. Gelukkig konden we na verloop van tijd weer reparaties uitvoeren en planmatig werk doen. En hebben we de opgelopen achterstanden kunnen inlopen.

In dit rare werkjaar ging ons klantonderzoek gewoon door onder vier klantgroepen: nieuwe huurders, woningzoekenden, vertrekkende huurders en zittende huurders. Het doel van het onderzoek was ervaringen en meningen te horen over de dienstverlening om deze waar mogelijk te kunnen verbeteren. Ondanks de coronamaatregelen waren de meeste klanten in 2020 tevreden met de dienstverlening van Vryleve. Hiermee gaven zij aan ons ‘andere werken’ gewaardeerd te hebben. Een mooie opsteker voor ons om door te gaan, dank daarvoor!

De tips en tops die Vryleve mee kreeg van respondenten waren: informatie over installaties beschikbaar hebben om later na te lezen, het zoekprofiel en Mijn Vryleve beter onder de aandacht blijven brengen, snel reageren op mails en de mogelijkheid houden voor persoonlijk contact over reparaties en woningtoewijzing. Wij nemen ons deze adviezen ter harte en werken hieraan.

Erg blij zijn we met de beoordelingen die we kregen. Vertrekkende huurders gaven voor de dienstverlening een 7,8. En zittende huurders gaven een 8,3 voor uitvoering van reparaties. Hiermee geven deze klanten aan dat we er in 2020 het beste van hebben gemaakt en we onze dienstverlening serieus nemen. We danken iedereen voor het invullen van de korte enquêtes in 2020 en ook alvast voor de moeite die u hiervoor neemt in 2021. We leren hier veel van!

Wilt u alle resultaten van het klantonderzoek inzien en kijken wat we ermee doen, neemt u dan gerust contact met mij op via m.vandersteen@vryleve.nl. Dan deel ik de rapportage met u.