• a
  • a
  • a
U bent hier:  ›   ›  Hoe kom ik aan een huurwoning?
Volg ons op

FAQ

Categorie

Hoe kom ik aan een huurwoning?

Om voor een huurwoning in aanmerking te komen reageert u op een aangeboden woning. Wekelijks bieden wij de beschikbare woningen te huur aan via deze website. Dit aanbod kunt u in die week bekijken. Wilt u reageren op een woning naar keuze, dan schrijft u uzelf eerst in als woningzoekende. Inschrijven is kosteloos. Hier vindt u uitgebreide uitleg.

Hoe schrijf ik me in als woningzoekende?

Op de homepage gaat u direct naar 'Bekijk woningaanbod'. Naast het kaartje en het woningaanbod staat in de paarse kolom links het woord 'Inschrijven'. Klikt u dit aan, dan verschijnt een invulpagina. Vul deze met uw gegevens in en verzend. U ontvangt dan inloggegevens. Met deze persoonlijke inloggegevens komt u in ons klantenportaal. Daar kunt u op ons woningaanbod reageren.

U kunt ook de via Log In  in het klantenportaal terecht komen. Om in te schrijven als woningzoekenden volgt u daar de instructies.

Komt u er niet uit? Belt u gerust 0316-543741.

Kan ik voorkeuren aangeven voor dorp of woningtype?

U wilt naar een specifieke woningtype, een specifiek dorp of gewoon snel verhuizen.

Wij houden geen voorkeuren bij. U kijkt wekelijks op onze site en besluit zelf op welke woning u gaat reageren. U kunt op elke woning reageren, die wij via deze site aanbieden. Let u er wel op dat uw inkomen voldoet aan de aangegeven inkomenseis.

Zoekprofiel

We bieden u de mogelijkheid een zoekprofiel te maken. U geeft hierin uw woningvoorkeuren en dorp naar keuze aan. Krijgen wij een woning vrij die past in uw zoekprofiel, dan sturen wij u een e-mail. U beoordeelt vervolgens zelf of u op deze woning wilt reageren.  U maakt uw zoekprofiel aan via het klantenportaal Mijn Vryleve. U kunt dit doen nadat u uzelf ingeschreven hebt.

Wanneer ben ik urgent woningzoekende?

U bent urgent woningzoekende als u - buiten uw eigen schuld - in een onhoudbare woonsituatie terecht gekomen bent, die niet in uw huidige woning op te lossen is. U kunt urgentie aanvragen als u zelf niet in staat bent binnen een half jaar een oplossing voor uw situatie te vinden. Uw situatie wordt dan door een speciale urgentiecommissie bekeken op een aantal voorwaarden. Krijgt u urgentie, dan biedt Vryleve u binnen een half jaar eenmalig een passende huurwoning aan. Lees hier alles over urgentie. 

Slim reageren op woningaanbod

Binnen ons woningaanbod zijn altijd woningen aan te wijzen waar de meettijd of inschrijfduur korter voor is dan voor andere woningen. Laat u adviseren door medewerksters van onze afdeling Woondiensten. Zij kunnen u helpen slim te reageren op woningaanbod. U komt dan sneller in aanmerking. Meestal is een urgentie dan helemaal niet nodig! 

Ben ik een starter, herstarter of doorstromer?

U bent een starter als u voor het eerst naar een woning op zoek bent. U gaat voor het eerst een huurovereenkomst aan voor een zelfstandige woning en u laat geen zelfstandige woning achter als u verhuist.

U bent herstarter als u in een zelfstandige huur- of koopwoning woont en deze woning niet vrij komt als u verhuist.

U bent doorstromer als u een zelfstandige huur- of koopwoning achterlaat als u verhuist en in uw oude woning komen nieuwe mensen te wonen.

Een zelfstandige woning is een woning met eigen voordeur, dus een eigen huisnummer en eigen basisvoorzieningen zoals keuken, badkamer en toilet.

Wat is 'passend toewijzen'?

Sinds 1 januari 2016 gelden nieuwe regels voor de toewijzing van sociale huurwoningen. Dat zijn de woningen met een kale huurprijs tot €710,68 per maand. De corporaties in Nederland, dus ook Vryleve, moeten deze woningen namelijk 'passend toewijzen'. Passend toewijzen betekent dat de corporatie ervoor moet zorgen dat de hoogte van uw huur past bij de hoogte van uw inkomen en uw huishoudgrootte. U kunt daarom niet meer op alle woningen reageren.

Waarom grijpt de overheid in?

De overheid heeft normen in de nieuwe Woningwet opgenomen om te voorkomen dat huishoudens met een beperkt inkomen in een te dure woning terechtkomen. De overheid wil hiermee de kosten voor de huurtoeslag beperken en de woonlasten voor huishoudens met een laag inkomen betaalbaar houden. Passend toewijzen wil dus eigenlijk zeggen ‘huren naar inkomen’. Lees hier meer.

Tijdelijk huren, kan dat bij Vryleve?

Short Stay

Voor een periode van maximaal 6 maanden hebben wij een gestoffeerde en gemeubileerde benedenwoning te huur. Wilt u gebruik maken van deze tijdelijke huurwoning, neemt u dan contact met ons op.

Tijdelijke verhuur is maatwerk

De woningen die beschikbaar komen verhuren wij in principe voor onbepaalde tijd.

Krijgt een huurwoning een andere bestemming, dan is deze soms nog een bepaalde tijd beschikbaar. Tijdelijk verhuren is dan mogelijk. Verder spreken we wel eens een tweede kans met een huurder af. Een van de voorwaarden is dan een tijdelijke huurovereenkomst.