• a
  • a
  • a
U bent hier:  ›   ›  Hoe kom ik aan een huurwoning
Volg ons op

Hoe kom ik aan een huurwoning

Reageren op woningaanbod

U komt aan een huurwoning door te reageren op actueel woningaanbod. Hieronder vindt u informatie hoe dat in zijn werk gaat.

Actueel woningaanbod

Woonstichting Vryleve heeft huurwoningen in de dorpen in Aerdt, Herwen, Lobith, Pannerden, Spijk en Tolkamer. Elke week verschijnt twee keer ons actuele woningaanbod: op maandag en op donderdag. Voor een overzicht klikt u op de homepage van deze website op direct naar het aanbod. Vindt u een woning naar uw keuze, dan reageert u via de button ‘reageer op deze huurwoning’ in de woningadvertentie . Let erop dat U elke week op maximaal 2 woningen kunt reageren. De reactietermijn sluit doorgaans 7 dagen later om 0.00 uur (12 uur 's avonds). Als de reactietermijn korter is, dan geven wij dat aan in de woningadvertentie.

Vóór u reageert schrijft u zich in als woningzoekende. Dit is een eenmalige en kosteloze actie. Daarna kunt u reageren op het woningaanbod via deze site tot u een huurwoning gevonden hebt.

Hoe schrijf ik me in als woningzoekende?

Dat doet u in het klantenportaal: ‘Mijn Vryleve’. Kosteloos! U komt daar door rechtsboven op de homepage Log In aan te klikken of via 'Direct naar het aanbod huurwoningen'.

Klik in het klantenportaal rechts in het witte vlak op ‘inschrijven als woningzoekende’.

Vul de velden in van het inschrijfformulier. De velden met een sterretje zijn verplichte invulvelden. Uw ‘gebruikersnaam’ is uw e-mail adres en u kiest zelf een ‘wachtwoord’. Klaar met invullen? Druk op ‘verzenden’. Binnen enkele minuten ontvangt u een mail ter bevestiging. U kunt daarna meteen reageren op ons woningaanbod.

Hoe reageer ik op het woningaanbod?

Ga naar het klantenportaal via "Direct naar het aanbod huurwoningen" of via ‘Mijn Vryleve’

Log in met uw e-mail adres en wachtwoord. U ontvangt deze als u zich - kosteloos - inschrijft als woningzoekende. Bent u nog niet ingeschreven, doe dat dan eerst.

Klik op ‘Huuraanbod’. U krijgt een overzicht van de huurwoningen die op dat moment beschikbaar zijn. Meer informatie krijgt u door te klikken op de foto.

U reageert op een woning door  te klikken op het grijze vlak ‘Log in en reageer op deze woning’. U kunt wekelijks op twee woningen reageren.

Verkeerd gereageerd? U kunt uw reactie tot de uiterste reactiedatum ongedaan maken bij 'Mijn overzicht'.

Reacties op volgorde

De reacties op een woningadvertentie zetten wij op volgorde. Dit is meestal volgorde van meettijd: de langste meettijd komt bovenaan, de kortste onderaan. Bij ongeveer 1 op de 7 aangeboden woningen bepalen we de volgorde door loting: de computer trekt uit alle reacties de kandidaten voor de woning (voor meer informatie zie onder “Loting”).

Wij gaan in gesprek met nummer 1 - met de langste meettijd of de eerste getrokken kandidaat bij loting - en doen deze kandidaat een aanbieding. Accepteert hij de woning, dan stellen we een huurovereenkomst op. Wijst hij de woning af, dan gaan we door met nummer 2 van het lijstje, enzovoorts. U hoeft zelf niets te doen tot het moment dat wij u bellen, schrijven of mailen.

Bent u starter?

Laat u geen woning achter als u verhuist of woont u nog thuis? Dan kunt u meettijd opbouwen door u in te schrijven. Dit kunt u doen vanaf uw 18e verjaardag als u een Nederlands paspoort heeft, een ID-kaart of een verblijfsvergunning. Doe dit zo snel mogelijk, dan heeft u meer kans op een woning als u verhuisplannen krijgt. De dag van ontvangst van uw bevestigingsmail is ook meteen de start van uw meettijd. Bent u vergeten uzelf in te schrijven, dan geldt als meettijd de tijd gerekend vanaf de eerste keer reageren op een woningadvertentie.

Bent u doorstromer?

Verhuist u naar een andere woning en laat u daarbij een huur- of koopwoning achter? U bent dan doorstromer. Uw meettijd is dan uw woonduur. Woonduur is de tijd, die u op uw huidige woonadres woont. Na verhuizing behoudt u de meettijd, dit geldt vanaf 1 januari 2013. Ook als doorstromer dient u zich eenmalig in te schrijven als woningzoekende voordat u kunt reageren.

Bent u herstarter?

Bij echtscheiding of einde van samenwoning gaan we voor beide ex-partners uit van de meettijd (woonduur) die ieder opgebouwd heeft in de huidige woning. U bent dan herstarter.

Loting

Bij ongeveer 1 op de 7 aangeboden woningen (ongeveer 15%) passen wij voor de volgorde loting toe in plaats van meettijd. U herkent een lotingwoning aan een duidelijke vermelding in de aanbod advertentie. Als u reageert op een lotingwoning heeft u evenveel kans op de woning als alle andere woningzoekenden die reageren. Na de reactietermijn trekt de computer uit alle binnengekomen reacties de kandidaat voor de woning. Uw meettijd is bij loten dus niet van belang. Een uitgelezen kans voor u als u een korte meettijd heeft en toch snel aan een betaalbaar huurhuis wilt komen!

Heeft u geen internet?

Wij helpen u graag bij het inschrijven, het bekijken van ons woningaanbod en het reageren. Dat kan telefonisch en ook persoonlijk. Als u op kantoor wilt komen, let dan op de actuele openingstijden of maak een afspraak.

Gelden er voorwaarden bij woningtoewijzing?

In principe moeten woningcorporaties zoals Vryleve sinds 1 januari 2022, 92,5% van de woningen toewijzen aan de doelgroep. Dat zijn eenpersoonshuishoudens met een inkomen tot en met € 44.035 (prijspeil 2023) en meerpersoonshuishoudens met een inkomen tot en met € 48.625, prijspeil 2023).  Dit geldt voor huurwoningen tot € 808,06 (prijspeil 2023).

Vryleve moet van elke nieuwe huurder het verwachte bruto jaarinkomen vastleggen. Daarom vragen wij u bij de toewijzing van een woning om een IBRI verklaring (een inkomensverklaring van de Belastingdienst) te overleggen over het laatste hele kalenderjaar.

Is uw inkomen hoger dan € 48.625? Dan kan Vryleve een huurovereenkomst met u aangaan voor een woning met een huur hoger dan € 808,06. Informeert u naar uw mogelijkheden.

Het kan voorkomen dat voor bepaalde woningen voorrangsregels (labels) gelden voor een doelgroep. Deze staan dan duidelijk in de advertentie genoemd. Heel soms geldt voorrang voor jongeren tot 23 jaar of voor mensen met een CIZ-indicatie voor zorg.

Als u nummer 1 bent, nemen wij altijd gegevens met u door. Als er aanleiding is u toch geen woningaanbieding te doen, stellen wij u hier uiteraard persoonlijk van op de hoogte.

Op welke plek ben ik geëindigd?

Bent u benieuwd naar de rangorde - uw plaats en dus uw kans op de woning - dan kunt u dat in ‘Mijn Vryleve’ zien. Log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Onder ‘Mijn gegevens’ staan uw woningreacties. In de kolom ‘resultaat’ ziet u op welke plek u staat. Vindt u dit lastig, dan kunt u er ook op maandag of donderdag - afhankelijk van plaatsing van de advertentie - na 13.00 uur telefonisch bij Vryleve naar informeren. Dan is de volgorde van kandidaten bekend. Zonder bericht kunt u ervan uitgaan, dat u niet de eerste kandidaat voor de woning bent. De meettijd van anderen was langer of u bent niet uitgeloot. Kandidaten vòòr u kunnen de woningaanbieding aan hen weigeren. Hierdoor heeft u alsnog een kans. Heeft u besloten van de woning af te zien, dan stellen wij het op prijs als u ons dit snel laat weten.

Wie heeft de woning gekregen?

Elke maand nemen wij een verantwoording op de site op van de uiteindelijke toewijzing van de woningen. In dit overzicht kunt u zien wat de meettijd was van de nieuwe huurder van de woning. Zo kunt u zelf afleiden op welke woningen u meer en minder kans maakt. Gaat het om een lotingwoning dan is uw kans niet af te lezen aan de meettijd van de nieuwe huurder. Ga naar het klantenportaal via 'Direct naar het aanbod huurwoningen' of 'Mijn Vryleve' en kijk in de grijze balk om de verantwoording te zien.

Heeft u klachten?

Heeft u klachten over de uitvoering van het aanbodsysteem? Stuur de klacht naar info@vryleve.nl, Vryleve neemt de klacht direct in behandeling en kijkt met u naar een oplossing. Bent u niet tevreden met interne behandeling, dan kunt u uw klacht indienen bij de Geschillencommisie Oost Gelderland, via info@geschillencommissie-oost-gelderland.nl. De Geschillencommissie onderzoekt de gevolgde procedure en adviseert Vryleve over het oplossen van de klacht.

Zoekt u een woning buiten de het Gelders Eiland?

De meeste woningcorporaties in de regio Arnhem Nijmegen verdelen hun beschikbare woningen via www.entree.nu. Kijk op deze website als u meer informatie wilt over woonruimte buiten ons werkgebied (buiten het Gelders Eiland).

Wilt u meer weten?

Natuurlijk kunt u specifieke of persoonlijke vragen altijd aan ons stellen. Doet u dit liever in een persoonlijk gesprek? Maak hiervoor dan een afspraak, dan kunnen wij alle tijd voor u nemen. Telefoon: 0316-543741 of info@vryleve.nl. Vermeldt uw naam, telefoonnummer of e-mail adres en in het kort het onderwerp waarover u meer wilt weten.